Przewidywani adresaci cyklu :
- opiekunowie klubów seniora
- terapeuci zatrudnieni w domach pomocy społecznej
- organizatorzy wczasów i wycieczek turystycznych
- organizatorzy i słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku
- nauczyciele – opiekunowie szkolnych kół PCK, wychowawcy organizujący pracę na rzecz środowiska
- wolontariusze podejmujący działania wśród osób starszych
- wykładowcy i studenci pedagogiki pracy socjalnej oraz policealnych szkół pracowników służb społecznych
- organizatorzy życia społecznego przy parafiach
- osoby poszukujące nowych umiejętności pracy z ludźmi
Główne założenia:
Cykl zakłada 90 godz. warsztatów złożonych z 6 spotkań po 15 godzin, Warsztaty prowadzone metodami aktywizującymi w tym: zabawy służące bliższemu poznaniu, tańce integracyjne na siedząco, zabawy dla dużych grup, zabawy muzyczne, ruchowe, działania plastyczne i teatralne, relaksacyjne, integracyjne – dostosowanych do pracy z osobami starszymi. Prezentowana będzie również metoda metaplanu, za pomocą której uczestnicy szkolenia będą mogli sami opracować projekty skierowane do osób starszych. Na zakończenie projektu uczestnicy warsztatów opracują i przedstawią plan rozwoju aktywności osób starszych i integracji wielopokoleniowej w swoim środowisku.
Warunkiem ukończenia Studium jest: obecność na warsztatach oraz opracowanie pisemne własnych doświadczeń ze stosowania prezentowanych metod w wybranym środowisku. Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu Studium oraz książkę „Dodać życia do lat” z płytą CD zawierającą muzykę do tańców integracyjnych
W programie Studium będą realizowane następujące warsztaty:
- Nowa jakość długiego życia – jak powinniśmy się starzeć? -15h
Jaka jest obecna sytuacja demograficzna i perspektywy jej zmian? Jakie stereotypy określają nasz stosunek do starzenia się i ludzi starszych? Jakie trudności trzeba pokonać wraz z wiekiem, Na czym polega kulturowa wartość długiego życia? Czy mamy szansę na poczucie trwałego szczęścia? Jak zmienia się styl życia w starości? Jak kształtować pozytywne postawy do starości w sobie i w otoczeniu? O jakich zmianach zachodzących wraz z wiekiem trzeba wiedzieć, żeby zrozumieć starszego człowieka? Na czym polega rola osób starszych w rodzinie? Jakie rodzaje zajęć można prowadzić z osobami starszymi?
- Uczymy się bawimy i działamy wspólnie – o metodach integracji wielopokoleniowej -15h
Co zyskują dzieci i młodzież kiedy mają kontakt z osobami starszymi? Jak zorganizować wspólne spotkania w rodzinie i w różnych placówkach? Jak wykorzystać wspomnienia z dzieciństwa w pracy z grupą wielopokoleniową? Jak wykorzystać muzykę do tańców w grupie i na siedząco? Jakie zabawy towarzyskie nadają się do pracy z seniorami? Jaka muzyka ułatwi relaks? Na czym może polegać wolontariat w placówkach dla osób starszych i dla osób samotnych? Opracowanie planu wybranych krótkich zajęć integracyjnych.
- Spotkania dla małych i dużych grup z udziałem osób starszych -15h
Jak powstaje scenariusz z udziałem osób starszych? Jak poprowadzić imprezę w domu pomocy społecznej? Od czego zależy udział ludzi starszych w imprezie? Na czym polegają zabawy z fabułą i na hasło ? Jak włączyć osoby starsze do imprez dla dzieci? Przykłady wybranych scenariuszy zabawy np. Andrzejkowej, Mikołajkowej, Noworocznej, Imienin, Jubileuszu
Przygotowanie i realizacja imprezy wspólnie z całą grupą.
- Metody ułatwiające ekspresję twórczą-15h
Jak udekorować w danej porze roku salę, pokój, stół? Jak przygotować oryginalną kartkę z życzeniami ? Z czego można zrobić prezent? Jak wykorzystać muzykę do tańca z fabułą ?
Jak uczyć innych? tańców w grupie? Jak wykorzystać nagrania wydawnictwa Klanza?
Opracowanie i realizacja zajęć z wykorzystaniem poznanych metod w swoim środowisku. Przygotowanie prezentacji wybranego działania
- Jak opracować projekt działań we własnym środowisku? -15h
Przykłady dobrych praktyk: Akcja Dar Czasu i Serca, Spotkania Pokoleń, Działania w ramach konkursu Seniorzy w Akcji, Szkoła SuperBabci i SuperDziadka, i inne znane uczestnikom.
Od czego zacząć? Co sprzyja powstaniu grupy? Jak zachęcić uczestników? Jak pozyskać sponsorów i współpracowników? Na co zwracać uwagę przy realizacji? Jak zebrać informacje zwrotne? Co chcemy utrwalić, powtórzyć z poprzednich warsztatów? Jak przygotować plan rozwoju aktywności we własnym środowisku?
- Seminarium – „Wykorzystanie metod aktywizacji grupy” – 15h
Wymiana doświadczeń: co udało się wykorzystać z poprzednich warsztatów w pracy z osobami starszymi? (Prezentacje projektów, imprez, metod zrealizowanych w wybranym środowisku) Na jakie trudności natrafiono? Jak zmieniły się nasze postawy i naszego otoczenia? Co chcemy robić w przyszłości? Z kim warto nawiązać współpracę? Próba ustalenia planu na najbliższe pół roku.