Stowarzyszenie KLANZA
Serdecznie zapraszamy na Ogólnopolską Konferencję: Dodać życia do lat – ale jak? Metody kształcenia animatorów grup osób starszych,
która odbędzie się w dniach 17-19 października 2024 r. w Lublinie (od czwartku do soboty).
Do udziału w konferencji zachęcamy wszystkich, którzy zainteresowani są pracą
z seniorami: liderów grup seniorskich, pracowników socjalnych i Klubów Seniora, pracowników domów kultury, bibliotek, opiekunów osób starszych
i grup wielopokoleniowych, studentów różnych uczeni oraz słuchaczy
Uniwersytetu Trzeciego Wieku i innych zainteresowanych tematem.
Organizatorzy: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA
Współorganizatorzy: Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS,
Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej Oddział w Lublinie
Patronat: Prezydent Miasta Lublin
Dofinansowanie: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę
Miejsce: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Głęboka 43, 20-612 Lublin
Noclegi, dojazd i wyżywienie zapewnia każdy we własnym zakresie.
Zapisy na konferencję w formie elektronicznej na naszej stronie internetowej – www.bialystok.klanza.pl
Kontakt do organizatora: Małgorzata Borowska: kas@klanza.pl, tel. 607 676 229
17.10.2024 – czwartek
11:30 – 13:00 Warsztaty dla studentów (do wyboru):
11:00 – 13:00 – wykłady i dyskusja
13:00 – 14:00 – przerwa
14.00 – 15.00 – warsztaty (do wyboru)
15:00 – 15:30 – przerwa
15:30 – 16:30 – warsztaty (do wyboru)
09:30 – 11:00 – warsztaty (do wyboru)
11:00 – 11:30 – przerwa
11:30 – 13:00 – warsztaty (do wyboru)
13:00 – 14:00 – przerwa
14.00 – 17.00
*Warunkiem zakwalifikowania się na konferencję jest wypełnienie formularza i dokonanie opłaty na numer konta 90 1020 1332 0000 1302 0242 7599,
oraz przesłanie potwierdzenia dokonania wpłaty na adres e-mail kas@klanza.pl.
O zakwalifikowaniu się decyduje kolejność zgłoszeń!
1983 – broni pracy doktorskiej na temat aktywności osób starszych w lubelskich osiedlach mieszkaniowych i rozpoczyna zajęcia ze studentami nt. gerontologii. 1985 – podejmuje rolę kierownika Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i pełni ją przez 23 lata, inicjując kolejne zespoły zainteresowań, nowe filie w województwie i wprowadza różne formy współpracy ze studentami UMCS i KUL. Prowadzi przez 13 lat zajęcia w grupie pt.„Ruch przy muzyce”, wykorzystując formę tańców dla seniorów, w tamtym czasie nową, którą poznała na warsztatach w Austrii. W 1990 r. inicjuje powstanie Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, chcąc wykorzystać zdobyte umiejętności w czasie kursu z pedagogiki zabawy w Austrii. Jest jego prezesem, a od roku 2000 prezesem honorowym. Prowadzi warsztaty z animacji grup osób starszych i wielopokoleniowych dla animatorów z różnych stron Polski. Doświadczenia zbiera w książce Dodać życia do lat, której pierwsze wydanie ukazuje się w 2000 roku, a obecnie jest to już III wydanie uzupełnione o kolejne inicjatywy. W 2009 roku odchodzi na emeryturę i rozpoczyna, przy współpracy z TWWP i KLANZY, organizację Szkoły SuperBabci i SuperDziadka, którą kieruje przez 10 lat, a doświadczenia zbiera w książce : Jak zostać Superbabcią. 10 lat Lubelskiej Szkoły Superbabci i Superdziadka z artykułami Małgorzaty Borowskiej, Lucyny Szabłowskiej i Pauliny Koczuk oraz wypowiedziami uczestników i wykładowców Szkoły. Pomysł Szkoły SuperBabci i SuperDziadka był podjęty w 10 miastach. Od 2020 roku prowadzi zajęcia w grupie seniorów nt. metod zapamiętywania pod nazwą Klub Odkrywców Świata. Jest to nowatorska forma angażująca osoby starsze do pracy z komputerem i pracą własną nad zagadnieniami dotyczącymi wybranego kraju na świecie. W roku 2024 będzie obchodzić jubileusz 80-lecia urodzin, a w tym ponad 40 lat działalności na rzecz osób starszych w Lublinie i w innych miastach. Chciałaby jeszcze zainicjować zajęcia nt. Jak przygotować się do późnej starości, który to temat staje się coraz bardziej potrzebny.
Ur. 9 XI 1945 w Grudziądzu, zatrudniony w latach: 1971-2020 w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Obecnie zatrudniony na część etatu na Wydziale „Artes Liberales” UW. Członek Zgromadzenia Księży Marianów, święcenia kapłańskie 1974. W latach 1992-1998 prorektor, a w latach 1998-2004 rektor KUL. Autor m.in.: Der Streit um den Menschen (wraz z K. Wojtyłą, T. Styczniem), Kevelaer 1979, Normy i wyjątki, Lublin 1980, Natura - rozum - wolność, Rzym 1990, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1998, Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008, Śladami myśli świętego. Osoba ludzka pasją Jana Pawła II, Lublin 2014, Uczestniczyć w losie Drugiego. Rozmowy o etyce, Kościele i świecie (wraz z I. Dudkiewiczem), Warszawa 2018 oraz ponad 200 artykułów. Główne kierunki zainteresowań: podstawy etyki normatywnej, personalizm etyczny, problematyka sumienia, etyka życia, miłości i zaangażowania społecznego, etyka w nauce oraz myśl antropologiczno-etyczna Karola Wojtyły/Jana Pawła II. Obecnie członek m.in.: Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Rady Naukowej Fundacji Rektorów Polskich, Lubelskiego Towarzystwa Naukowego (wiceprzewodniczący), Kapituły Nagrody im. pierwszego Rektora UŁ Tadeusza Kotarbińskiego, Zarządu Fundacji Instytutu Artes Liberales. Odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski
Zdzisław Hofman – nauczyciel, biolog, socjoterapeuta, superwizor, trener kompetencji psychologiczno-społecznych PTP (rekomendacja nr I 144). Stosuje i propaguje metodę tutoringu. Członek Rady Programowej Instytutu Tuturingu Szkolnego. Pasjonat metod aktywnego uczenia się, animacji społeczno-kulturalnej i arteterapii. Współzałożyciel i wieloletni prezes Stowarzyszenia KLANZA. Współpracownik Uniwersytetu SWPS, były trener nauczycieli akademickich w SGH. Wykładowca w Studium Arteterapii w Warszawie w Centrum Łowicka.
Austriak, wykładowca w Instytucie Edukacji Społecznej w Wiedniu od 1991 do
2004 roku. Od 1984 r. był trenerem w zakresie różnych zagadnień w pracy z grupą m.in.
„Animacja i edukacja w czasie wolnym jako twórcza praca z młodzieżą”, „Zarządzanie grupą i
zespołem”, „Szkolenie trenerów do realizacji projektów w edukacji ”oraz „Pedagogika zabawy w
edukacji i pracy społeczno-kulturalnej”. Od 1996 r. jest także psychoterapeutą oraz mediatorem.
Do Polski przyjechał pierwszy raz w 1989 r., a już w 1991 r. poprowadził innowacyjne warsztaty z
pedagogiki zabawy. Z inicjatywy Toniego Wimmera w 1992 r. cztery osoby z Polski, w tym dr
Zofia Zaorska, wzięły udział w kursie z pedagogiki zabawy w Austrii. Zdobyte przez nią
doświadczenia zaowocowały powstaniem w Lublinie przy Młodzieżowym Domu Kultury nr 2,
Klubu Animatora Zabawy KLANZA. W kolejnych latach Klub przekształcił się w Polskie
Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów Zabawy KLANZA.
Toni Wimmer kilkukrotnie jeszcze przyjeżdżał do Polski, prowadząc cykle warsztatów oraz
pomagając w przygotowywaniu książek i płyt, które wykorzystało kilkudziesięciu trenerów
KLANZY dla setek uczestników warsztatów. W 2008 r., po zebraniu licznych doświadczeń
powstała książka „O metodzie KLANZY. Teoria i praktyka” będąca zbiorem artykułów wielu
autorów m.in. Toniego Wimmera, prof. dr hab. Bogusława Śliwerskiego (UŁ) oraz dr Grażyny
Walczewskiej-Klimczak (UW), dr Zofii Zaorskiej (UMCS) oraz innych polskich trenerów i
animatorów.
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i muzyki, trenerka II stopnia PSPiA Klanza. Autorka warsztatów plastycznych i muzycznych adresowanych do nauczycieli przedszkola, klas młodszych i muzyki. Od dziewięciu lat jest wykładowcą w Akademii Sztuki w Szczecinie w zakresie sztuk muzycznych. Propaguje grę na flażoletach, ukulele i bum bum rurkach. Od początku swojej pracy zawodowej jest animatorem życia kulturalnego w Gminie Kołbaskowo. Prowadziła warsztaty dla kobiet +50, propagując nowe techniki plastyczno- techniczne: decoupage, scarapbooking, mixmedia. Prowadzi zajęcia taneczne i wokalne dla mieszkańców Gminy Kołbaskowo. Zespół Retro występuje podczas uroczystości gminnych i okolicznościowych.
Koordynatorka ogólnopolskiego programu „UTW dla społeczności - Seniorzy w akcji” Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i licznych projektów z zakresu edukacji i aktywizacji osób starszych, m.in. w programie Erasmus+. Członkini Komisji Ekspertów ds. Osób Starszych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, współautorka raportu Komisji Sytuacja osób starszych w Polsce – wyzwania i rekomendacje Wiceprezydentka Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Trzeciego Wieku AIUTA. Inicjatorka programów wspierających rozwój aktywności społecznej osób starszych i promujących idee edukacji permanentnej. Współredaktorka opracowania Starzenie się z godnością, a także podręcznika Odkryjmy dynamiczny trzeci wiek – wskazówki i zalecenia dla osób i organizacji wspierających osoby przygotowujące się do przejścia na emeryturę, e-współautorka e-przewodnika Heritage in motion (Seniorzy wobec dziedzictwa kulturowego) skierowanego do instytucji edukacyjnych, a także trenerów zaangażowanych w nauczanie starszych osób dorosłych, promującego zarówno aktywne starzenie się, jak i zainteresowanie dziedzictwem kulturowym. Z pasją oddaje się działaniom wspierającym uniwersytety trzeciego wieku i różnorodnym inicjatywom senioralnym.
Trener II stopnia PSPiA Klanza, nauczyciel wychowania przedszkolnego i współautorka warsztatu „Tańce, pląsy i zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym” oraz warsztatów „Wiersze i opowiadania… cz. I i II”, trener Kinezjologicznego systemu kształcenia i terapii Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, instruktor origami zrzeszony w Polskim Centrum Origami.
Nauczycielki dyplomowane ze specjalnością resocjalizacja społecznie niedostosowanych. Trenerki Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, aktywne uczestniczki Stowarzyszenia Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych, instruktorki teatralne, socjoterapeutki. Współautorki warsztatów metodycznych „Radość tworzenia i działania, czyli metody pedagogiki zabawy w pracy z tekstem literackim” (wersje dla nauczycieli przedszkoli oraz dla nauczycieli starszych klas szkoły podstawowej). Współautorki książki „Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami” Prowadziły w Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów i Animatorów, KLANZA warsztaty o zasięgu ogólnopolskim dla bibliotekarzy, nauczycieli oraz wychowawców placówek oświatowych. Współautorki programu „Biblioterapia wychowawcza, jako metoda kształtowania empatii i zachowań prospołecznych” realizowanego z wychowankami w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 2. Otrzymały Nagrody Warszawskiej Edukacji Kulturalnej za najlepsze projekty z zakresu edukacji kulturalnej: „Pozytywnie zakręcone – tańce w kręgu z seniorami”, 2014 (tańce integracyjne i ulubione książki młodzieży i seniorów), „Opowiem wam bajki”, 2015 (w Domu Kultury pisanie z dziećmi baśni), „TU-czyTAM” („działania biblioterapeutyczne prowadzone w różnych środowiskach dzieci, młodzieży i dorosłych), „Opowieści pysznej treści, czyli smaczne bajki na trudne chwile”, „12 opowieści o Ja”, 2022 ( projekt fotograficzno- literacki) Honorowe Wyróżnienie Prezydenta m. st. Warszawy „Szkoła z pomysłem na kulturę”, Mazowieckie Nagrody Inspiracji Kulturalnych, konkurs „Impuls Kultury” w Mazowieckim Instytucie Kultury w roku 2020, 2022, 2023. W 2020 r. nagroda IBBY (International Board on Books for Young People) Sekcja Polska - za upowszechnianie czytelnictwa.
Trenerka i superwizorka Centrum Szkoleniowego KLANZA oraz założycielka KLANZY w Poznaniu, autorka szkoleń z zakresu pedagogiki zabawy, teatru muzycznego oraz rozwoju osobistego nauczycieli, w tym szczególnie profilaktyki wypalenia zawodowego, współautorka płyt z piosenkami dla dzieci, współautorka muzycznej części podręcznika dla dzieci polonijnych, nauczycielka muzyki i rytmiki, skrzypaczka. Motto, które przyświeca jej pracy, to „edukacja z głową – głową w chmurach”.
Trener Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Choreograf, autor publikacji „Folkowa zabawa” i „Inspirowane folklorem”, propagujących
polskie tańce ludowe w formie integracyjnej oraz współautor „Tanecznych spotkań
z KLANZĄ”, przybliżających miłośnikom tej dziedziny sztuki najpopularniejsze europejskie
i światowe tańce ludowe i integracyjne.
Przez całe zawodowe życie związany z kulturą, animacjami dla dzieci i dorosłych oraz
popularyzowaniem tańca, głównie ludowego.
Od blisko 20 lat propaguje tańce integracyjne wśród seniorów, prowadząc cykliczne zajęcia
taneczne.
Doktor nauk humanistycznych. Od października 1980 do lutego 2012 roku na Wydziale Pedagogicznym UW – zatrudniona w Katedrze Animacji Kultury i Pracy Socjalno- Wychowawczej, wykładała między innymi przedmioty: Metodyka animacji społeczno-kulturalnej oraz Literatura dla dzieci i młodzieży. W ramach pracy na Wydziale Pedagogicznym koordynatorka projektu Animacja czytelnictwa dziecięcego w bibliotekach regionu płockiego realizowanego w latach 2001 – 2005, za który w 2005 r. otrzymała nagrodę Polskiej Sekcji IBBY za upowszechnianie czytelnictwa dziecięcego i książki dla młodego czytelnika. Od lutego 2012 roku do 2019 adiunkt w Pracowni Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA – trenerka oraz superwizorka, członkini sekcji Książka – Terapia – Zabawa przy Oddziale Warszawskim. Członkini Polskiej Sekcji IBBY. Współautorka warsztatów w ofercie KLANZ-y Radość tworzenia i działania. Współautorka trzech publikacji z dziedziny animacji czytelnictwa dziecięcego.
Skończyła filologię polską, specjalizując się w teatrologii. Równolegle była zaangażowana w dwóch wrocławskich teatrach studenckich ("Nawias" i "Kalambur"). Życie zawodowe poświęciła głównie edukacji artystycznej w dziedzinie teatru (w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów SKIBA i w ALA Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich we Wrocławiu) Ukończyła studia podyplomowe z socjoterapii. Jest członkinią Rady Programowej Instytutu Tutoringu Szkolnego odpowiedzialną za część szkolenia dotyczącą kreatywności tutorów. Przez wiele lat była związana z Klanzą jako autorka i trenerka cyklu warsztatów "Teatr jako integracja sztuk" i "Techniki twórczego myślenia i działania".
Dyrektor merytoryczny w Towarzystwie Edukacji Otwartej, trener i tutor - Instytutu Tutoringu Szkolnego. Autor koncepcji szkół eksperymentalnych - „ALA" Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie oraz policealnej szkoły artystycznej - „Abrys" Autorskie Studium Dizajnu i Fotografii. Autor programu edukacyjnego i współzałożyciel „Akademii Sztuki Trzeciego Wieku" we Wrocławiu. Twórca koncepcji Szkolnego Tutoringu Wychowawczego i Rozwojowego. Wraz z żoną Marią - animator Stowarzyszenia Spotkania Małżeńskie. Historyk z wykształcenia, pedagog z pasji – orędownik pedagogiki dialogu.
Animatorka Pracowni Działań Kulturalnych i PSPiA KLANZA Oddziału Białostockiego. Absolwentka Pedagogiki Kulturoznawczej Uniwersytetu w Białymstoku. Opiekunka grupy seniorów w projekcie „Aktywna SuperBabcia – Aktywny SuperDziadek” w latach 2016 – 2017. Opiekunka grupy wolontariackiej w Szkole SuperBabci i SuperDziadka w latach 2018 – 2020. Koordynatorka wielu spotkań wielopokoleniowych i wolontariatu seniorskiego. Autorka artykułu pt. ”Wolontariat seniorski w Szkole SuperBabci i SuperDziadka w Białymstoku” zamieszczonego w książce Zofii Zaorskiej pt. ”Jak zostać SuperBabcią?”. Od 2016 roku prowadzi zajęcia edukacyjne dla seniorów w Szkole SuperBabci i SuperDziadka w Białymstoku. Jest miłośniczką wielu działań twórczych z zakresu plastyki, teatru, tańca i chętnie dzieli się swoimi pomysłami.
Wybitni pedagodzy oraz autorzy licznych publikacji edukacyjnych. Ewa Joanna Gęca jest dyrektorem Szkoły Podstawowej Nr 32 w Lublinie, nauczycielem dyplomowanym, logopedą oraz trenerem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. Przez wiele lat pełniła funkcję konsultanta Polonijnego Centrum Nauczycielskiego – Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, a także współtworzyła programy edukacyjne. Leszek Gęca to pedagog, dyrektor prywatnego ośrodka edukacyjnego, nauczyciel i trener Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. Jest także regionalistą, socjoterapeutą, choreografem oraz kierownikiem artystycznym Zespołu Ludowego SŁAWINIACY i szkolnych zespołów tanecznych. Przez wiele lat był konsultantem Polonijnego Centrum Nauczycielskiego – Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Leszek Gęca jest również autorem tekstów, muzyki oraz licznych programów edukacyjnych. Wspólnie, Ewa i Leszek Gęcowie opracowali szereg publikacji, które od lat wspierają edukację i animację kultury. Ich wspólna praca ma ogromny wkład w rozwój edukacji i animacji kulturowej, a ich dorobek jest ceniony zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Związana jest z edukacją, szkoleniami nauczycieli oraz pracą z wolontariuszami. Jest trenerką Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA oraz Fundacji EduSEN. Angażuje się w działania i projekty mające na celu wprowadzenie nowoczesnych i aktywnych metod nauczania. Dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu w edukacji wczesnoszkolnej tworzy liczne warsztaty i publikacje skierowane do nauczycieli, między innymi "Uczymy się bawiąc - propozycje bloków tematycznych, zabaw i metod aktywizujących w klasach I-III", "Folkowa zabawa – integracyjne formy polskich tańców ludowych, Inspirowane Folklorem". Jest współautorką Programu Nauczania Dzieci Polonijnych SEN oraz podręczników, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Jej praca opiera się na innowacyjnych i aktywizujących metodach oraz wyjątkowej Metodzie KLANZY. Dzięki temu nauka staje się nie tylko efektywna, ale również przyjemna dla dzieci.